onsdag 28 augusti 2013

Volvo Amazon

Volvo Amazon 1956-1970.
Längd 445 cm Bredd 162 cm
Motor: B 18 1780 cc 75 hk/SAE
Pris 1970: 17.100 kr
Var 1959 världens första serietillverkade
bil med trepunktsbälte som standard.
Amazon var enligt mitt tycke Volvos
vackraste bil och det håller än idag.
Har själv ägt en 1960 års modell
en 1965 års och en 1969:a.
-60:an lackades om i en vacker blå färg.
-65:an hade gått som polisbil och hade
dubbla SU-förgasare, planad topp och
diffspärr. Den hade en massa relä och annan
skit kvar under huven som var bortkopplande
men en dag så var det dimmigt i bilen det
visad sig att det uppstått någon form av
kortslutning och brand uppstod i motorrummet.
Min dåvarande fru jobbade på ett bryggeri och
fick varje månad läsk och en back öl på jobbet
ölen var kvar i bagaget och jag tog en burk som
jag skakade och lät det sedan spruta ut under 
motorhuven som jag öppnat på glänt. Det gick
väl åt 2-3 burkar att släcka elden. När jag efter
några dagar lämnade bilen på verkstad för
byte av en del elkablar som branden smält
plasten på sa killen i verkstaden: Var det du
som släkte brand i din bil med öl? Ja det spred
sig snabbt i den lilla hålan Kungsbacka.

Foto J.Gripencroona
Kamera: Panasonic
FZ 45 Lumix 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar