onsdag 29 maj 2013

Plymoth Barracuda

OBS! Lånad bild.




I min ungdom var jag nära att köpa en Plymoth Barracuda 1964.
Tror att det mest var bakrutan som jag var imponerad av. Det som
gjorde att jag tappade intresset var att den "bara" hade en 6-cyl.
motor det var V8 som gällde då när bensinen kostade under 1 kr/lit.
Bilen i fråga hade en 225 cu in (3.7 l) motor på 145  hkr var 477 cm
lång och 177 cm bred. Lite tråkigt var också att den hade mycket
av Chrysler Valiant en bil som gick som polisbil i Sverige och där man
bytt ut framsätena mot SAAB 99:an stolar. Jag jobbade sent -60 tal.
tidigt -70 tal på SAAB ANA i Göteborg som sålde och reparerade
dessa bilar. Roligast hade man när man fick provköra dessa polis-
bilar folk uppträdde på ett helt annat sätt än jag kom i min SAAB
tills dom ev. upptäckte att det satt en snorunge bakom ratten i
verkstadskläder. Ibland kunde man ej låta bli att dra på sirenen
men det va strängt förbjudet, so what?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar