lördag 17 mars 2012

Taxikörning


1972 efter ett misslyckat försök att emigrera till Australien
tog jag trafikkort och taxibehörighet på Julius Holms
gymnasium i Göteborg och började köra taxi en tid.
Bilen var en Mercedes 200 D compakt. Den konstigaste
körningen hade jag en tisdags natt. En man steg in i
bilen och ville åka till en adress i Göteborg efter en
stund frågade han om jag kunde köra till Oslo en tur
på ca 30-mil. Jag var nybörjare och visste inte om det
gick. Men när vi kom fram till adressen han nämnt gick
jag fram till några taxibilar och frågade chaufförerna 
hur jag skulle förfara och vad det skulle kosta. Visst kan
du köra dit men det kostar 600 kr och du skall ha betalt
i förskott så du inte blir blåst. Tilläggas skall att det hade
inte varit dyrare att flyga på den tiden. Men mannen ville
åka dit för hans föräldrar bodde där. Jag skall bara hämta
mitt bagage sa han och kom tillbaka med en stor väska
fylld med mellanöl. Turen startade vid 19-tiden från
Göteborg.Efter ett tag frågade mannen om han fick dricka
av ölen och det gick bra sa jag. Men han blev tjatigare
och tjatigare ju mer han drack och det mesta handlade
om Watergate och Nixon. Men efter halva vägen bjöd han
på mat vid en vägkrog. Han skulle inte ända fram till Oslo
utan till ett ställe som heter Ås. Vi kom dit vid midnatt och
han gick för att knacka på medans jag sträckte på benen.
Men ingen öppnade, då sa mannen dom kanske är hos min
syster i Bergsjön. Jag frågade var det låg. I Göteborg blev
svaret. Va sa jag, i Göteborg? Varför ringde du inte din
syster innan du åkte sa jag. Men det hade han inte tänkt
på. Får jag åka med tillbaka frågade han? Visst men det
kostar 400 kr svarade jag. Men du skall ju ändå tillbaka
sa han. Ja med tom bil svarade jag. Han betalade 400 kr
(som jag visste var mina då returkörning ju brukar ske i 
tom bil) och vi gav oss iväg. En bit in i Sverige började
varningslampan för tom tank lysa och då var det ca 5-liter
kvar i tanken. Var in till flera bensinstationer utan
betjäning men ingen hade diesel. Eter ett tag kom vi till
den stora mack där vi ätit på uppresan och jag tankade
där. Mannen på macken sa att det är sista nattöppna
innan Göteborg och jag pustade ut. Vid 03.30 tiden på
morgonen släppte jag av mannen i Bergsjön och jag
kunde ställa bilen och ta min egen för hemfärd och vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar