torsdag 1 mars 2012

Parisresa

Bilden tagen vid annat tillfälle.

I mitten av -70 talet företogs en Parisresa i en Peugeot 404.
Jag tänkte att i en Peugeot skulle man vara mera välkommen
i Frankrike än t.e.x i en Volvo. Resan startade i Göteborg och
färja till Fredrikshamn Danmark, sedan genom Jylland ner till
Tyskland där vi tältade en natt. Vidare genom Tyskland och
Luxenburg in i Frankrike. Franska motorvägar var redan då
avgiftsbelagda, en 5 Franc och man fick köra en bit tills nästa
vägtull. Hade tänkt tälta på en camping vid Boulognerskogen
men hittade inte dit, frågade på en mack om tältplats mannen
som jobbade där talade bara Franska och det gjorde inte jag.
Men han viftade med armarna och pekade samtidigt som en
enorm svada kom ur hans mun. Vi körde dit han pekade och
fann en enorm camping. En stund efter att tältet var rest kom
en Svenskskyltad SAAB 96 i sakta mak och letade efter plats.
Bredvid vårat tält fanns plats så jag gick i fatt bilen och sa
genom den öppna sidorutan: Bredvid oss finns plats för ett
tält. Killen som körde höll på att tappa hakan när han hörde
min röst. Talar du Svenska sa han? Ja det gör vi i Sverige 
svarade jag. Han och tjejen slog upp sitt tält vid vårat,
dom var trevliga kom från Vänersborg. Vi åkte gemensamt
tunnelbanan för att kolla Louvren och Mona Lisa.
På väg upp i Eifeltornet behövde jag köpa ny film till
kameran, men det var inte enkelt då mannen i affären bara
talade Franska och Engelska var han urkass på.
Bilen gick bra trots värmen och trafiken men på hemresan
genom Tyskland hördes ett jäkla brak. Solluckan var öppen
och det var ett F 15 Eagle (tror jag) från NATO som dånade
förbi och inte bilen som höll på att rasa. I Holland regnade
det och tältet blev genomvått. En man från Belgien hade
startproblem på morgonen då tändsystemet blivit fuktigt.
Jag hade en sprayburk med 5.56 som driver ut fukt och jag
sprayade i fördelarlocket och på kablar och direkt startade
hans bil. Han tittade på sprayburken och skakade på huvudet
då han inte begrep vad den innehöll och han talade bara
Flamlänska. Efter en stund kom han med en flaska "Husets
vin" som han köpt på campingen och gav mig som tack.
Han vågade inte stänga av motorn så hela tiden som dom
packade bilen gick den på tomgång. När vi kom åter till
Danmark tog vi in på en Kro då tältet var genomvått.
Där var det varma sköna sängar och god Dansk mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar