tisdag 7 februari 2012

Min första bil.




Min första bil skulle bli en Volvo Pv 544 som
jag skulle köpa av en arbetskamrat. Det var
vinter och flera gånger om dagen gick han
ut för att starta den. Jag var helt okunnig 
om bilar var 18-år och hade nyss fått körkort
så jag vågade inte köpa den. Efteråt har jag
förstått att han hade dåligt med frostskydds-
medel i kylaren. Min första bil blev då en
vit SAAB 96 1961. Säljaren sa att den inte
varit igång på 3-veckor och det var riktigt
kallt så när den startade på första försöket
var jag såld på bilen. Men han hade säkert
haft igång den innan jag kom men det fattade
jag inte då. Skulle hämta en kusin på efter-
middagen men ingen värme fanns i bilen
bara iskall luft blåste in. Men i en hög backe
hände det, varm luft vräkte in och jag kunde
ta av både vantar och mössa. En ispropp hade
satt sig i slangen till värmeelementet och när
motorn blev tillräckligt varm släppte den.
Batteriet var dåligt och jag förstod att man
kunde ladda det, på macken skruvade jag loss
det själv och bar in det till verkstan.Senare
märkte jag att min jacka hade ett hål på
framsidan, jag hade hållit batteriet mot
magen som stöd och syra hade läckt ut.
Många äventyr i den bilen blev det och
slutet kom en dag i en poliskontroll i
Göteborg. Så här löd resultatet av den
kontrollen: 4-blankslitna däck, ingen
handbroms, trasigt avgassystem, man
fick pumpa 3-4 ggr innan fotbromsen
tog, rosthål i golv mm. Så det blev en
enkelresa till skroten. Men även min
nästa bil blev en SAAB 96 1963 och den
var i bättre skick.


SAAB 96 1961
Längd 418 cm
Bredd 157 cm
Motor 3-cyl
2-takt 841 cc
38-hkr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar