onsdag 16 mars 2011

Sköldkörtelproblem samt knölstruma.



Det tog 13-år från besöket på vårdcentr. tills jag blev opererad.
Det började med en mindre "kula" på halsens höger
sida som upptäcktes i samband med en förkylning. Du har en lite svullnad sa läkaren och misstänkte att
det kunde vara början till knölstruma. Gjorde ultraljud och isotopröntgen
och prov togs på svulnaden. Även ämnesomsättningsprov togs. 
Resultatet blev, bara lätt svullnad inget fel på ämnesomsättningen, tack och adjö. Åren gick och "knölen" växte hade olika konstiga kroppsliga symtom som
jag med ojämna mellanrum påpekade vid något läkarbesök. Ingen fara blev svaret som väntat. När man någon gång gjorde sig besväret att ta ett ämnes-
omsättningsprov var det naturligtvis perfekt. Men under 2009 fick jag svårt att svälja och undrade över detta. I slutet av juli tyckte jag att det
fick vara nog och skrev en "Egenremiss" till kirurgmot. på Sahlgrenska.
Efter ca 3-v. fick jag tid hos världens goaste kirurg som läst min remiss och
tagit ämnesomsättningsprov veckan innan. Han gjorde en ultraljudsundersökning direkt och sa efter en stund: Det ser verkligen illa ut,
du har även något på insidan halsen fast på andra sidan så allt måste bort.
Det visade sig att den inåtväxande "knölen" (som man ej såg med blotta
ögat) tryckte på både mat och luftstrupen. Så den 1/2 2010 kl 13.15 sövde
dom mig och op. tog ett antal timmar. Den högra "knölen" vägde 254 gr och
den invändiga 278 gr ganska stora saker har jag förstått. Sköldkörteln och 2 bi-sköldkörtlar åkte med av bara farten så nu återstår endast 2 bi-sköld-
körtlar. På Sahlgrenska sa dom att detta är en typisk lex Sarah om du vill
göra en anmälan så hjälper vi dig, så illa tyckte dom att läkarna handlat.
Men det blir svårt sa jag för då får jag anmäla halva Hallands läkarkår
för man har ju träffat olika vid varje besök under 13-år.
Så jag säger som BAO sjunger: Nu mår jag mycket bättre
tack å lov att proffsen på Sahlgrenska finns. Snittet 13-cm långt är idag
nästan osynligt då man ej syr utvändigt endast tejpar. Äter 175 mikrogram
Levaxin/dag å de e la inte hela världen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar