måndag 7 september 2020
Citroen
1988 köpte jag en 10 år gammal Citroen CX 2200 av en man som hade en
bilelektrisk firma i Kungsbacka Willy Gillberg ett riktigt Citroen freek.
Den var otroligt välvårdad och jag kände honom sedan flera år fick ibland
låna hans verkstad över veckoslutet och pula med mina bilar. Han hade
precis köpt en CX Turbo och ville bli av med denna bil. Jag har genom
åren ägt 64 bilar av de skiftande fabrikat men när det gäller komfort är det
ingen som kommit upp i Cittrans nivå. Bilen jag ägde innan var en
Mercedes 200. En dag besökte jag hans verkstad och frågade om man
lagt ny asfalt i backen upp mot Tingberget, nej inte under de senaste 20-åren
svarade han varför frågar du? Jo jag kör ofta där i tjänsten svarade jag och
numera är den slät som ett balsalsgolv. Då skrattade han hejdlöst och sade,
du åker Citroen nu, då finns det inga ojämna vägar det tar den suveräna gashydraliska
fjädringen hand om. Det systemet sköter även bromsar och styrning. Man kunde
även höja och sänka bilen men en spak det skötte hydraliken om. En dag när
jag arbetat på en skola i Kungsbacka och skulle köra hem hade dom begåvade
vaktmästarna låst en bom och åkt hem trots att dom såg min bil. Men vid sidan
av skolan fanns det en äng eller nästan en åker i träda då tänkte jag kanske man
kan ta den vägen, sagt och gjort så ökade jag markfrigången med hjälp av nyss
nämnda spak och karossen höjde sig sedan dansade bilen som på tå (hjul)
över den ojämna marken och jag kom ut på en asfalterad väg igen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar